خبرگزاری قوچانی

آخرین تحولات و خبرهای شهرستان قوچان
خبرگزاری قوچانی
آخرین تحولات و خبرهای شهرستان قوچان
این وبلاگ درحال بروزرسانی است. از شکیبایی شما همراهان گرامی سپاسگذاریم. (خبرگزاری قوچان)
کدخبر: 12396 | ۱۶:۲۸ - ۲۴ تیر ۱۳۹۵ | ۰ دیدگاه

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان از تولید 18 هزار و 240 تُن شیر از ابتدای سال تاکنون خبر داد که از طریق 7 مرکز فعال جمع‌ آوری شیر تحویل کارخانه‌های لبنی شده است.

به گزارش خبرگزاری قوچانی به نقل از فارس ؛

علیرضا قدرتی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ترکیبات عمده شیر را آب، چربی، پروتئین، لاکتوز،‌ ویتامین‌ها و مواد معدنی تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: شیر در نوشته‌های باستانی و طب قدیم به‌عنوان دارو در درمان بعضی بیماری‌ها استفاده می‌شد و امروز نیز بهترین غذا برای بیماران است.

وی با بیان اینکه شیر حاوی ویتامین‌های مختلف و مهمی بوده که منبع غذایی مناسبی برای تأمین نیازهای بدن است، گفت: کلسیم موجود در شیر نیز نقش اساسی در استحکام استخوان‌ها، سلامت دندان‌ها، انقباض ماهیچه‌ها، لخته شدن خون و انتقال پیام عصبی دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان تصریح کرد: طی نظارت این شبکه از ابتدای سال تاکنون 18 هزار و 240 تُن شیر در این شهرستان تولید و از طریق هفت مرکز فعال جمع‌آوری شیر به‌طور مستمر، در شرایط بهداشتی و با انجام آزمایش‌های روزانه توسط مسئولین بهداشتی دامپزشکی تحویل کارخانه‌های لبنی شده است.

قدرتی با تأکید بر اینکه در صورت مشاهده هرگونه تخلف برابر مقررات برخورد قانونی انجام خواهد شد، بیان کرد: علاوه بر انجام آزمایش‌های روزانه شیر توسط مسئولین فنی و بهداشتی مستقر در مراکز جمع‌آوری و کارخانه‌های لبنی، کارشناسان واحد نظارت شبکه نیز به‌صورت مستمر و طی برنامه زمان‌بندی‌شده از این واحدها سرکشی می‌کنند.

وی همچنین باکتری بروسلوز را جزء بیمارهای غیرقابل درمان و مشترک بین انسان و دام دانست و افزود: میکروب‌های خانواده بروسلا قادرند اکثر موجودات زنده مثل انسان، گاو، گوسفند، بز، اسب، سگ و... را مبتلا کنند و در هر منطقه‌ای که پرورش دام‌های اهلی رایج بوده بیماری ناشی از بروسلا در انسان و حیوان متداول است.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان با یادآوری این موضوع که اکثر عفونت‌ها از طریق مصرف شیر خام یا پنیر تهیه‌شده از شیر غیرپاستوریزه گوسفند و بز ایجاد می‌شود، عنوان کرد: در بسیاری از نواحی که گوسفند و بز در کنار گاو پرورش داده می‌شوند یا از مراتع و چراگاه‌های مشترک استفاده می‌کنند انتقال این میکروب توسط گاو نیز ممکن است صورت بگیرد.

قدرتی تأکید کرد: بروسلا به‌طورمعمول از طریق دهانی، بز و گوسفند را آلوده می‌سازد که حیوانات بیمار نیز میکروب را از طریق شیر، ادرار و ترشحات رحمی خود دفع می‌کنند و قطرات معلق میکروب در هوا منجر به ایجاد بیماری از طریق تنفسی یا چشمی می‌شود.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از بیماری بروسلوز از واکسن «Rev.1» استفاده می‌شود، گفت: این واکسن توسط سازمان دامپزشکی کشور به‌صورت رایگان برای تمام بره و بزغاله‌های زیر یک سال، گاو بالغ و نیز گوساله‌های ماده زیر یک سال تزریق می‌شود که تاکنون واکسیناسیون 45 هزار رأس دام سبک و سنگین در شهرستان انجام‌شده و این امر همچنان در حال اجرا است.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان بهترین سِن برای انجام واکسیناسیون را بین سه تا شش‌ماهگی دانست و یادآور شد: واکسیناسیون در دام بالغ اثر ندارد و فقط درصورتی‌که قبل از بلوغ دام‌ها علیه بیماری واکسینه شوند مقاومت حاصل می‌شود و برای گوساله‌های نر واکسیناسیون توصیه نمی‌شود.

قدرتی با بیان اینکه واکسیناسیون هرگز قادر نیست عفونت گله را به‌طور کامل از بین ببرد، تصریح کرد: اگرچه فقط یک‌بار واکسیناسیون دام‌های سه تا شش‌ماهه علیه تب مالت برای تمام عمر کافی به نظر می‌رسد ولی در منطقه‌ای که میزان آلودگی به بروسلوز زیاد است با مشورت دامپزشکی مربوطه گاوهای بالغ را یک سال در میان می‌باید واکسن کرد.

انتهای پیام / خبرگزاری قوچانی / کد خبر : 12396

ایمیل وبلاگ : Quchan.blog@chmail.ir

دیدگاه ها  (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی