خبرگزاری قوچانی

آخرین تحولات و خبرهای شهرستان قوچان
خبرگزاری قوچانی
آخرین تحولات و خبرهای شهرستان قوچان
این وبلاگ درحال بروزرسانی است. از شکیبایی شما همراهان گرامی سپاسگذاریم. (خبرگزاری قوچان)
کدخبر: 12313 | ۱۶:۰۹ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ | ۱ دیدگاه

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی از سر ریز شدن سه سد در این استان به دنبال بارندگی های بهاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری قوچانی به نقل از ایرنا ؛

محمد حسین جعفری امروز در جمع خبرنگاران گفت: این سه سد با نام های «چهچهه»، «سر رود» و «زاوین» در شهرستان کلات خراسان رضوی واقع شده اند. 

وی حجم آب ذخیره شده در هر یک از سدهای چهچه و قره تیکان را 12 میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: حجم آب ذخیره شده در سد زاوین نیز دو میلیون و 700 هزار متر مکعب است.

وی اظهار کرد: علاوه بر این سدها، چند سد کوچک با حجم آبدهی کم نیز در برخی مناطق خراسان رضوی سرریز شده اند.

جعفری با بیان اینکه هم اکنون حدود 35 درصد ظرفیت سدهای خراسان رضوی آب دارد گفت: به دنبال بارندگی های اخیر، ورودی آب به سدهای خراسان رضوی بهبود یافته اما همچنان 65 درصد ظرفیت سدهای استان خالی است. 

وی افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 534 میلیون متر مکعب آب به سدهای خراسان رضوی وارد شده است. 

وی با اشاره به کاهش یک درصدی حجم ذخیره آب سدهای خراسان رضوی نسبت به سال گذشته اظهار کرد: میانگین حجم ذخیره آب سدهای استان در مدت مشابه سال گذشته 36 درصد بود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: ظرفیت ذخیره سدهای بزرگ و در حال بهره برداری این استان در مجموع یک میلیارد و 549 میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و 211 میلیون متر مکعب از این مقدار مربوط به سد مشترک ایران و ترکمنستان با عنوان 'سد دوستی' است. 

وی ادامه داد: هم اکنون 403 میلیون متر مکعب از ورودی آب سدهای خراسان رضوی مربوط به سد دوستی است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد کاهش دارد. 

وی افزود: به جز سد دوستی میانگین حجم ورودی آب به سایر سدهای استان خراسان رضوی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون افزایش قابل توجهی داشته است.

جعفری با اشاره به افزایش 71 درصدی میانگین بارندگی در خراسان رضوی اظهار کرد: در سال زراعی جاری 284 میلی متر باران در مشهد باریده است که این میزان نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش دارد.

وی گفت: میزان بارندگی در خراسان رضوی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون به طور میانگین 171 میلی متر بوده است که این میزان نسبت به سال گذشته 3.8 درصد و نسبت به دوره آماری بلند مدت شش درصد کاهش داشته است.

استان خراسان رضوی دارای 29 سد در حال بهره برداری است که در شهرستان های تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت جام، چناران، کلات و فریمان واقع شده اند.

انتهای پیام / خبرگزاری قوچانی / کد خبر : 12313

ایمیل وبلاگ : Quchan.blog@chmail.ir
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۳ ارديبهشت ۹۵ / ۱۶:۰۹

دیدگاه ها  (۱)

اگه اسم سد رو بزارن اترک که خیلی خوبه، این اسم رو باید از بجنوردی ها پس بگیریم

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی