خبرگزاری قوچانی

آخرین تحولات و خبرهای شهرستان قوچان
خبرگزاری قوچانی
آخرین تحولات و خبرهای شهرستان قوچان
این وبلاگ درحال بروزرسانی است. از شکیبایی شما همراهان گرامی سپاسگذاریم. (خبرگزاری قوچان)
کدخبر: 12374 | ۱۶:۳۴ - ۱۴ تیر ۱۳۹۵ | ۰ دیدگاه

مدیر شبکه دامپزشکی قوچان از آغاز طرح رایگان مایه‌کوبی علیه تب مالت در این شهرستان و پیش‌بینی مایه‌کوبی 68 هزار رأس دام سبک و حدود 5 هزار رأس دام سنگین تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری قوچانی ؛

علیرضا قدرتی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیماری بروسلوز یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، اظهار داشت: این بیماری سبب سقط‌جنین، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی در حیوان می‌شود و به دلیل مشترک بودن از نظر اقتصادی و بهداشتی حائز اهمیت است.

وی با یادآوری این موضوع که همه‌ساله جمعیت قابل‌ملاحظه‌ای از دام سنگین مورد واکسیناسیون و تست غربالگری تب مالت قرار می‌گیرند، گفت: در مورد خون‌گیری تب مالت تلاش برای پوشش کامل گاوداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی بوده و در زمینه دام سبک نیز به‌صورت متناوب و تصادفی قبل و بعد از واکسیناسیون خون‌گیری انجام می‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی قوچان پیشگیری را در کنترل تب مالت دارای نقش بسزایی دانست و واکسیناسیون را یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری قلمداد کرد و افزود: واکسیناسیون حساسیت دام را نسبت به بیماری عفونی کاهش داده و سبب ایجاد ایمنی فعال در دام می‌شود.

قدرتی با بیان اینکه تاکنون حدود 40 هزار رأس بره و بزغاله علیه این بیماری واکسینه شدند، تأکید کرد: این شبکه برابر دستورالعمل‌های دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری، طرح رایگان علیه تب مالت را با توان‌بخش دولتی و همکاری بخش خصوصی آغاز کرده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، نزدیک به 68 هزار رأس دام سبک و حدود 5 هزار رأس دام سنگین مایه‌کوبی شوند.

وی هزینه در آموزش را نوعی سرمایه‌گذاری دانست و تصریح کرد: برای ایفا کردن نقش اطلاع‌رسانی در پیشگیری از بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و به‌روز کردن اطلاعات دامداران و افراد شاغل در بخش دولتی و خصوصی همه‌ساله حجم مشخصی از عملیات ترویجی برای شهرستان در نظر گرفته می‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی قوچان با اشاره به اینکه پیش‌بینی عملیات آموزشی و ترویجی امسال برای این شهرستان 2 هزار و 25 نفر بوده، بیان کرد: حجم آموزش انجام شده از اول سال جاری تاکنون 890 نفر است که این کلاس‌ها در زمینه بیماری‌های دام، طیور، آبزیان، بهداشت فرآورده‌های خام دامی و بیماری‌های مشترک انسان و دام برگزار می‌شود.

قدرتی یادآور شد: برای آموزش بهتر و اطلاع‌رسانی لازم در خصوص بیماری‌های دام و طیور و همچنین آشنایی با بهداشت فرآورده‌های خام دامی در کنار بحث کلاس‌های آموزشی و ترویجی، این شبکه اقدام به توزیع تراکت و پمفلت‌های آموزشی نیز کرده است.

انتهای پیام / خبرگزاری قوچانی / کد خبر : 12374

ایمیل وبلاگ : Quchan.blog@chmail.ir

دیدگاه ها  (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی