خبرگزاری قوچانی

آخرین تحولات و خبرهای شهرستان قوچان
خبرگزاری قوچانی
آخرین تحولات و خبرهای شهرستان قوچان
این وبلاگ درحال بروزرسانی است. از شکیبایی شما همراهان گرامی سپاسگذاریم. (خبرگزاری قوچان)
کدخبر: 12415 | ۲۱:۱۸ - ۶ شهریور ۱۳۹۵ | ۰ دیدگاه

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان از ثبت ملی فنون و مهارت دوخت چارق‌دوزی این شهرستان به همراه 13 اثر دیگر از سراسر استان به ‌عنوان میراث‌ ناملموس خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری قوچانی ؛

حجی محمد تقدیسی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان اظهار داشت: در یک سال گذشته علیرغم اعتبارات کم‌کارهایی نظیر محوطه‌سازی روبروی اداره به میزان 28 میلیون تومان و ساخت هفت آلاچیق در پارک نشاط انجام‌شده است.

وی بابیان اینکه اهدای اشیاء تاریخی به موزه مردم‌شناسی قوچان، راه‌اندازی کارگاه گلیم‌بافی به‌صورت زنده در محل موزه، و انجام مکاتبات برای حمام‌های تاریخی از دیگر اقدامات به شمار می‌آِید، گفت: مکاتباتی برای تملک حمام معروف به «سرکاری» با شهرداری انجام‌شده و دو مصوبه داشته‌اند اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان با تأکید بر اینکه 47 اثر تاریخی ثبتی و 90 اثر حفاظتی غیر ثبتی در این شهرستان وجود دارد، بیان کرد: برای تبدیل این نمایندگی به اداره دو امتیاز کم داریم که یکی از مهم‌ترین دلایل، نبود اقامتگاه و هتل در این شهرستان است وگرنه حدود پنج سال پیش تبدیل به اداره شده بود.

تقدیسی با اشاره اینکه در سال گذشته 25 نفر از حفاران غیرمجاز دستگیر و طی 10 روز گذشته نیز چهار حفار غیرمجاز از داخل چاه دستگیر شدند، تصریح کرد: یک‌صد نفر از هنرمندان صنایع‌دستی تسهیلات پنج میلیون تومانی دریافت و نشان مرغوبیت صنایع‌دستی برای دو اثر گلیم و چارق برای این شهرستان به‌دست‌آمده است.

وی با یادآوری اینکه 76 اثر ناملموس در خراسان رضوی ثبت‌شده است، تأکید کرد: فنون و مهارت دوخت چارق‌دوزی قوچان به همراه 12 اثر دیگر از این استان به‌عنوان میراث ناملموس خراسان رضوی ثبت ملی شدند.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان یادآور شد: شش اثر معنوی بازی‌های محلی عشایر خراسان، ترانه‌های کودکانه کردی کرمانجی، چیستان‌های کردی کرمانجی، لالایی‌های کردی کرمانجی و مهارت دوخت لباس زنان عشایر خراسان نیز ثبت ملی شده‌اند که کار پژوهش آن‌ها در این شهرستان انجام‌گرفته است.

تقدیسی بابیان اینکه پیگیری برای ثبت شیره انگور، روغن زرد و دوتار و انجام کارهای پژوهشی در حال انجام است، گفت: تشکیل انجمن میراث فرهنگی، ایجاد نمایشگاه اسناد و آثار تاریخی، مستندسازی از کارگاه‌های نمد، گلیم‌بافی، چارق و...، راه‌اندازی غرفه فروش محصولات صنایع‌دستی و صدور کارت صنعتگری برای 200 نفر از هنرمندان از دیگر اقدامات صورت گرفته به شمار می‌آید.

وی با گلایه از اینکه حمام‌های تاریخی قوچان در حال از بین رفتن و نیازمند پیگیری سریع مسؤولان است، عنوان کرد: حسینیه حاجی کریمی، بیمارستان طالقانی، سردابی روستای رهورد، غار روستای کلر، رباط شورچه و سهل‌آباد، یخچال نمدمال‌ها و هشتی درب جنوبی امام‌زاده سلطان ابراهیم قسمتی از بناهای تاریخی ثبت‌شده این شهرستان است.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان بابیان اینکه قیمت حمام «سرکاری»، 670 میلیون تومان تخمین زده‌شده که شورای شهر طی دو مصوبه به دنبال تهاتر این مکان است، گفت: برای حضور کارشناس برای ثبت حمام‌های روستای دوغایی و نوروزی نیز مکاتباتی با مشهد صورت گرفته ولی فکر می‌کنیم قوچان مورد بی‌مهری قرارگرفته است.

تقدیسی ایجاد بوستان عشایر با نمادها و المان‌های عشایری در این شهرستان را یکی از مصوبات شورای اسلامی شهر قوچان دانست و اظهار کرد: اگر یک خیر به‌جای مدرسه‌سازی یکی از حمام‌ها را خریداری و به کار مرمت آن‌ها کمک کنند بسیار ماندگار می‌شود زیرا اعتبارات مرمت بناهای اضطراری بسیار اندک است.

انتهای پیام / خبرگزاری قوچانی / کد خبر : 12415

ایمیل وبلاگ : Quchan.blog@chmail.ir
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۶ شهریور ۹۵ / ۲۱:۱۸

دیدگاه ها  (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی