خبرگزاری قوچانی

آخرین تحولات و خبرهای شهرستان قوچان
خبرگزاری قوچانی
آخرین تحولات و خبرهای شهرستان قوچان
این وبلاگ درحال بروزرسانی است. از شکیبایی شما همراهان گرامی سپاسگذاریم. (خبرگزاری قوچان)
کدخبر: 12385 | ۲۰:۵۵ - ۲۰ تیر ۱۳۹۵ | ۱ دیدگاه

رئیس فرهنگ و ارشاد قوچان از برگزاری همایش ملی میرزا سنگلاخ قوچانی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری قوچانی به نقل از ؛

مسعود صادق تیتکانلو در گفت: همایش ملی میرزا سنگلاخ قوچانی، با حضور مسئولین استانی و کشور، 25 شهریور ماه در قوچان برگزار می شود.

وی گفت: تعدادی از هنرمندان قوچانی در سال گذشته پیشنهاد برگزاری یادواره میرزا سنگلاخ قوچانی با هدف معرفی این هنرمند برجسته خوشنویسی کشور، به این اداره پیشنهاد و در همان سال اولین یادواره بزرگداشت این هنرمند در سطح منطقه برگزار شد.

رئیس فرهنگ و ارشاد قوچان با اشاره به شخصیت این هنرمند برجسته کشور افزود: میرزا محمدعلی قوچانی معروف به میرزا سنگلاخ قوچانی، یکی از خوشنویان برجسته کشور در قرن سیزدهم هجری قمری بود و به دلیل مهارت بی نظیرش در سنگتراشی، لقب سنگلاخ به این هنرمند داده شده بود.

صادق با بیان اینکه یکی از مهمترین آثار بجای مانده از این هنرمند نامی، کتیبه بسم الله یا همان سنگ بسم الله است، خاطر نشان کرد: میرزا سنگلاخ قوچانی به واسطه ارادات خود به پیامبر اکرم(ص)، به مدت هشت برای حجاری و کتابت کتیبه ای سنگی با عبارت جلاله بسم الله الرحمان الرحیم با هدف نصب برمرقد مطهر پیامبر اکرم(ص) وقت می گذارد اما به دلیل عدم همراهی مسئولین وقت کشور مصر، این سنگ به مدینه منوره ارسال نمی شود.

وی تصریح کرد: پس از ناامیدی میرزا سنگلاخ قوچانی از نصب این کتیبه سنگی بر مرقد پیامبر اکرم(ص)، وی تصمیم می گیرد تا این سنگ نوشته را به ایران منتقل نماید تا در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) نصب گردد اما در مسیر بازگشت و به دلیل کهولت سن در 120 سالگی در شهر تبریز دار فانی را وداع می گوید.

رئیس فرهنگ و ارشاد قوچان با بیان اینکه این کتیبه هم اکنون در موزه تبریز نگهداری می شود، تصریح کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، در حاشیه همایش ملی میرزا سنگلاخ قوچانی از هنرمندان برجسته خوشنویسی، استاد اسماعیلی قوچانی و هراتی تجلیل خواهد شد.

انتهای پیام / خبرگزاری قوچانی / کد خبر : 12385

ایمیل وبلاگ : Quchan.blog@chmail.ir

دیدگاه ها  (۱)

  • مرتضی تقی زاده خسرویّه
  • چه کسایی وجود دارن و ما بی خبریم
    راستش خودم هم نمی شناختمش :)
    امروز شناختمش

    ارسال دیدگاه

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی