خبرگزاری قوچانی

آخرین تحولات و خبرهای شهرستان قوچان
خبرگزاری قوچانی
آخرین تحولات و خبرهای شهرستان قوچان
این وبلاگ درحال بروزرسانی است. از شکیبایی شما همراهان گرامی سپاسگذاریم. (خبرگزاری قوچان)
کدخبر: 12423 | ۱۱:۱۲ - ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | ۱ دیدگاه

هر ساله به اوایل پاییز که می‌رسیم بوی سیب در کوچه باغ‌های قوچان به مشام می‌رسد، برداشت سیب قوچان یک ماهی هست که آغاز شده و تا چند روز دیگر هم ادامه دارد.

علاوه بر اینکه امسال با توجه به بارش‌های بهاری و سرمازدگی اخیرکشاورزان توانستند با پیشگیری از سرمازدگی محصولات خوبی رو برداشت کنند.

یکی از دلایل مهم مرغوبیت سیب قوچان وجود آب و هوای خوب و استفاده از روش‌های نوین کشاورزی است که این امر موجب رکورددار بودن قوچان در برداشت سیب دراستان وحتی در کشور باشد.

جلیل تقدیسی کارشناس مسوول باغبانی جهاد کشاورزی قوچان گفت: در شهرستان قوچان با سطح زیرکشت۲ هزار هکتار باغ سیب که حدود۲ هزار هکتار آن بارور بوده و تولید سالیانه بیش از ۳۰ هزار تن محصول، مقام سوم تولید سیب درختی در استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است

وی افزود: آب و هوای مناسب، اصول باغداری صحیح، هرس و تغذیه مناسب باعث شده سیب‌های تولیدی قوچان از کیفیت بالایی برخوردار باشد و ۴۰ درصد آن در استان خراسان رضوی مصرف شده و مابقی به استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، کرمان، سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود.

وی افزود: سیب تولیدی در این شهرستان از دو نوع سیب لبنانی زرد و قرمز است که به علت کیفیت مطلوب قابلیت انبارداری خوب و امکان حمل و نقل مناسب یکی از محصولات صادراتی به خارج از کشور به شمار می‌رود.

کارشناس مسئول امور باغبانی جهاد کشاورزی قوچان گفت: مدت برداشت و بسته بندی این محصول برای هزار نفر به صورت مستقیم در این شهرستان شغل ایجاد می‌شود.

ذخیره سازی ۲۰ هزار تن سیب در سردخانه‌ها

جلیل تقدیسی تصریح کرد: حدود ۲۰ هزار تن از سیب تولیدی در سردخانه‌های شهرستان قوچان و چناران و شیروان ذخیره می‌شود، ضمن اینکه خریداران زیادی از شهرستان‌های مختلف با انتقال سیب در شهر خود اقدام به ذخیره سازی در همانجا می‌کند.

وی از مساعد بودن شرایط آب و هوایی و مبارزه به موقع باغداران از آفات و بیماری‌ها و توجه به توصیه‌های کارشناسان را از جمله دلایل افزایش تولید محصول سیب در این شهرستان عنوان کرد.

کارشناس مسئول امور باغبانی جهاد کشاورزی قوچان اظهار داشت: برداشت سیب از باغ‌های قوچان از اوایل مهر آغاز شده و این روز‌ها اوج تلاش باغداران برای برداشت محصول است.

تقدسی تصریح کرد: قوچان با داشتن ۱۰ هزار هکتار باغ قطب تولید محصولات باغی در استان خراسان رضوی است و سالانه حدود ۱۲۰ هزار تن انواع میوه در این شهرستان برداشت می‌شود که بیش از ۳۰ هزار تن آن سیب درختی تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود.

سیب حاوی مقدار بسیاری پتاسیم، سدیم، کلسیم، فسفر و مقادیر فراوانی ویتامین آ. و ب. و منبع غنی مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها با خاصیت ضد سرطان و موثر در درمان زخم و رفع سوء هاضمه است.

انتهای پیام / خبرگزاری قوچانی / کد خبر : 12423

ایمیل وبلاگ : Quchan.blog@chmail.ir

قوچان

دیدگاه ها  (۱)

  • نگار جهانشاهی
  • عالی

    ارسال دیدگاه

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی