خبرگزاری قوچانی

آخرین تحولات و خبرهای شهرستان قوچان
خبرگزاری قوچانی
آخرین تحولات و خبرهای شهرستان قوچان
این وبلاگ درحال بروزرسانی است. از شکیبایی شما همراهان گرامی سپاسگذاریم. (خبرگزاری قوچان)
کدخبر: 1296 | ۱۵:۵۸ - ۶ تیر ۱۳۹۴ | ۰ دیدگاه

 خبرگزاری تسنیم: موضوعی که بزرگترین و نفیس‌ترین قرآن جهان را منحصر به‌فرد می‌کند، تنوع در نوع نوشتن «بسم الله الرحمن الرحیم»‌ بوده که ۱۱۴ نوع مختلف در آن استفاده شده است.

استاد:بنا دارم تا این قرآن را در موزه قرآن شهر زادگاهم، قوچان مستقر کنم.

علی اکبر اسماعیلی
همزمان با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن که تمام فعالیت‌های فرهنگی کشور معطوف به برگزاری محافل قرآن و نمایشگاه‌های قرآن و عترت شده است و مشهد الرضا(ع) را نوای قرآن عطرآگین کرده است، در گوشه‌ای از شهر مشهد هنرمندی صاحب نام با همکاری خیّران، هنرمندان صاحب قلم و صاحب سبک، فعالیتی را در عرصه قرآنی کشور رقم زدند که در جهان بی‌نظیر است؛ کتابت بزرگترین قرآن جهان حرکتی جمعی از سوی هنرمندان، خیران و مردم مؤمنی است که از تمام توان هنری خود برای خلق این اثر فاخر بهره گرفته‌اند.

استاد علی‌اکبر اسماعیلی قوچانی از بزرگترین اساتید و هنرمندان خط کشور است که سال‌هاست به تولید اثر منحصر به‌فرد "بزرگترین قرآن جهان" اشتغال دارد. وی از کودکی کار تابلوسازی و کتیبه‌نویسی را زیر نظر اساتید بزرگی نظیر استاد توفیقی آغاز کرد.

وی از سال 56 مقیم مشهد شد و 37 سال است که عضو انجمن خوشنویسان است به‌طوری که می‌توان گفت از پایه‌گذاران این انجمن در استان خراسان است.

از آثار هنری وی می‌توان به کتیبه‌های هتل شاه عباس، تالار آینه مجلس، موزه آب انبار سید اسماعیل تهران، کتیبه مسجد هامبورگ، مسجد جامع نکا و درب‌های حرم امام حسین(ع) اشاره کرد؛ برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در لاهور، لندن، اسلام‌آباد، سوریه، ترکیه، بلغارستان وغیره از جمله افتخارات ارزشمند این هنرمند خراسانی است.

در همین راستا گفت‌وگویی با استاد علی‌اکبر اسماعیلی‌قوچانی پیرامون کتابت بزرگترین قرآن نفیس جهان داشته‌ایم که در زیر می‌خوانید:

استاد اسماعیلی در فضای صمیمی و دوستانه کارگاه کتابت که در همجواری منزلش قرار دارد، گفت: نگارش کتابت بزرگترین قرآن جهان به پایان رسیده است.

وی اظهار داشت: در سال 88 کتابت را آغاز کردیم و در همان ابتدای کار با مشکلات زیادی مواجه شدیم که با صبر و شکیبایی افرادی که در این زمینه با ما همکاری کردند این مشکلات برطرف شد و  25 تا 30 خانم به‌صورت رایگان در این کار مشارکت کردند.

اسماعیلی بیان کرد: برای رنگ زمینه حدود یک سال تلاش کردیم تا به رنگ مورد نظر رسیدیم، اندازه هر صفحه 250 در 175 سانتی‌متر است که این صفحات از پارچه‌های معمولی تهیه و هشت دور رنگ آمیزی می‌شود، یکی از خصوصیات این صفحات قابل شستشو بودن آنها است.

وی خاطرنشان کرد: موضوعی که بزرگترین و نفیس‌ترین قرآن جهان را منحصر به‌فرد می‌کند، تنوع در نوع نوشتن «بسم الله» است که 114 نوع مختلف در آن استفاده شده است، این قرآن با دو نوع خط نوشته می‌شود، خطوط نخست، وسط و آخر با خط ثلث و دیگر خطوط با خط نسخ نوشته شده است.

استاد اسماعیلی تأکید کرد: 114 نوع «بسم الله الرحمن الرحیم» در این قرآن مورد استفاده قرار گرفته است که هرکدام با یک نوع خط، از جمله کوفی، ریحان، توقیع، تعلیق، طغری، دیوانی، رقعه، نستعلیق، شکسته و دیگر خطوط خوشنویسی شده است.

کاتب بزرگترین و نفیس‌ترین قرآن جهان افزود: تأمین هزینه‌های این کار توسط خودمان به‌همراه کمک‌های مردمی انجام شد، هر صفحه حدود 2میلیون تومان هزینه داشت، تمام مراحل از جمله ساخت صفحات، رنگ آمیزی، کتابت و تذهیب با هزینه شخصی کاتب و کمک نیکوکاران و همکاری رایگان هنرمندان تذهیب‌کار صورت گرفته است.

این هنرمند عنوان کرد: هر صفحه این قرآن با پارچه‌ای از جنس  کتان ایرانی ساخته شده که هشت دست پشت و رو با رنگ مخصوص رنگ می‌شود. این رنگ، ترکیبی است از رنگ‌های آکریلیک و چاپ سیلک که موجب ضخامت صفحات نمی‌شود و به‌مرور زمان نیز ترک نمی‌خورد، قسمت‌های طلایی‌رنگ آن با آب‌طلاهای اهدایی مردم رنگ آمیزی شده است.

وی اظهار داشت: با پایان کتابت، کار قرآن به اتمام نخواهد رسید چرا که مرحله تصحیح، ساخت جلد و نیز درست کردن مکانی برای نگهداری و ترتیب استقرار آن هنوز مشخص نشده است اما بنا دارم تا این قرآن را در موزه قرآن شهر زادگاهم، قوچان مستقر کنم.

اسماعیلی قوچانی به دیگر آثار خود اشاره کرد و گفت: در حوزه خط و مذهب حدود 30 جلد کتاب به چاپ رسیده است و همچنین 114 نوع صلوات و 114 حدیث در مورد صلوات چاپ شده است.

کتاب‌هایی با عناوین خودآموز خوشنویسی، خوشنویسی به‌روشی نو، ثلث‌نویسی، تنزیل نور و هفت قلم خوشنویسی از دیگر آثار اسماعیلی قوچانی است.

علی اکبر اسماعیلی

انتهای پیام / خبرگزاری قوچانی / کد خبر : 1296

ایمیل وبلاگ : Quchan.blog@chmail.ir

دیدگاه ها  (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی