خبرگزاری قوچانی

آخرین تحولات و خبرهای شهرستان قوچان
خبرگزاری قوچانی
آخرین تحولات و خبرهای شهرستان قوچان
این وبلاگ درحال بروزرسانی است. از شکیبایی شما همراهان گرامی سپاسگذاریم. (خبرگزاری قوچان)

_________________________

اگر تصویر و یا مطالب بیشتری درباره قوچان دارید می توانید با استفاده از ارسال نظر های خود به ما در پایان همین مطلب و یا ارسال آثار خود به ایمیل Quchan.city@chmail.ir آنرا با ما و خوانندگان این پست به اشتراک بگذارید.

_________________________

فهرست؛

نقشه شهر

____________________

مکانها

دره شمخال

آبگرم شهر کهنه

موزه مردم شناسی

منطقه حفاظت شده دربادام

رباط سهل آباد

روستای شارک

یخدان نمد مالها

شهر کهنه قوچان

امامزاده سلطان ابراهیم

روستای امام وردیخان

رود اترک و سد تبارک

____________________

درباره قوچان

درباره قوچان بیشتر بدانید

سوابق تاریخی قوچان

جمعیت و تقسیمات اداری کشوری قوچان

نژاد، تیره و زبان مردم قوچان

قابلیتها و استعدادهای کشاورزی و جغرافیایی قوچان

موقعیت جغرافیایی قوچان

کوه های معروف قوچان

 

رودخانه های قوچان

نقاط ییلاقی قوچان

پوشش دره و دامنه ها

خاک

گیاهان روغنی

صادرات قوچان

____________________

عشایر و روستاییان

دامپروری قوچان

صنایع دستی قوچان

کشتی با چوخه

ازدواج عشایر

گله داری

موسیقی سنتی

چارق دوزی

گلیم بافی

آهنگری

____________________

بیشتر

تاریخچه شهرداری

شهدای ترور شهرستان بعد از انقلاب

نمایندگان مجلس شوری اسلامی شهرستان بعد از انقلاب

 


نقشه شهر بر روی Google Maps

       




درّه شمخال

دره شمخال نامی است از روستایی کوهپایه ای به همین نام که از شمال شرقی به کوه آسلمه و از جنوب شرقی به رودخانه دائمی کال شمخال محدود است، گرفته شده است

.....ادامه توضیحات.....




آبگرم شهر کهنه

آبگرم شهر کهنه

این آب گرم دارای خواص درمانی و حرارت نسبتاً گرم می‌باشد و همین موضوع مهمترین دلیل جذب گردشگر و مسافران به این نقطه از شهرستان قوچان است

.....ادامه توضیحات.....




موزه ی مردم شناسی قوچان

این موزه شامل بخش‌های مختلفی چون موسیقی سنتی، کُشتی چوخه، چاروق دوزی، گلیم بافی، مراسم ازدواج عشایر، آهنگری و گله‌داری است.

.....ادامه توضیحات.....




منطقه حفاظت شده دربادام

منطقه حفاظت شده «دربادام» در شمال شرقی شهرستان قوچان و در بخش باجگیران قرار دارد که از سال ۱۳۷۳ مورد حفاظت قرار گرفت.

.....ادامه توضیحات.....




رباط سهل آباد

رباط سهل آباد

نشانه ها و شواهد معماری بر جای مانده گویای بنیان این رباط در اواخر دوره تیموری و اوایل دوره صفوی است.

 

.....ادامه توضیحات.....




روستای شارک

روستای شارک

این روستا در 45 کیلومتری شمال قوچان و در نزدیکی مسیر جاده ترانزیتی این شهر به باجگیران و ترکمنستان واقع شده است .

 

.....ادامه توضیحات.....




یخدان نمد مالها

یخدان نمد مال ها

ساختار این یخدان شامل گنبد مخروطی و چاله نگهداری یخ می باشد که گذشت زمان و عوامل گوناگون، پلکان ، حوضچه و دیوار سایه انداز آن را تخریب نموده است.

 

.....ادامه توضیحات.....




شهر کهنه قوچان

شهر کهنه قوچان

این محوطه در 12 کیلومتری غرب شهر قوچان واقع شده و بر اساس روایات کهن در سال 618 قمری در فتنه مغول غارت و با خاک یکسان گردید و بعدها به امر هولاکوخان آباد و معمور شد .

 

.....ادامه توضیحات.....




آستانه مبارکه امامزاده سلطان ابراهیم

آستانه مبارکه امامزاده سلطان ابراهیم

مجموعه با شکوه حرم مطهر رضوی ، شامل صحن ، ایوان ها ، رواق ، موزه غنی و کتابخانه مرکزی آستان قدس است. این مجموعه معماری مشتمل بر چهار ایوان مرتفع...

 

.....ادامه توضیحات.....




روستای امام وردیخان(درخواستی)

این روستا در دهستان دولتخانه واقع در بخش باجگیران از توابع شهرستان قوچان قرار دارد. این روستا در میان فارس زبانان به عنوان قلعه خان نامیده می شود. این روستا از دو بخش تشکیل شده است که بخش بالایی و جدید آن بعد از انقلاب اسلامی و توسط عده ای از اهالی بخش قدیم ساخته شده است. مردم این روستا به زبان کرمانجی صحبت می کنند. اماموردیخان در شمال شرقی قوچان و در میان کوههای هزار مسجد قرار گرفته است.

.....ادامه توضیحات.....




رود اترک و سد تبارک

سد تبارک یکی از سدهای استان خراسان رضوی در شهرستان قوچان می‌باشد. این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی با ارتفاع ۷۴ متر می‌باشد. طول تاج ۱۹۳٫۵ متر و نوع سرریز آن سرسره‌ای با ظرفیت مخزن ۶۰ میلیون مترمکعب، حجم خاکبرداری ۸۷۰٫۰۰۰ مترمکعب، حجم خاکریزی ۱٫۳۰۰٫۰۰۰ مترمکعب و حجم بتن ریزی ۴۷٫۰۰۰ مترمکعب می‌باشد. ساخت این سد در سال ۱۳۸۳ به پایان رسیده و در ۲۱ بهمن ۱۳۸۳ مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌است.

.....ادامه توضیحات.....




«درباره قوچان بیشتر بدانید»

قوچان دارای ییلاقاتی زیبا مانند قریه نوروزی، یوسف خان و کلاته گل است که در دره‌ای سرسبز و پرآب قرار گرفته است. قوچان دارای چند غار می‌باشد که معروف‌ترین آن غار باغچه و در جاده قوچان به درگز (در کناره دهکده آسیب) قرار دارد و درون غار دارای ده شعبه است، اما غار فاقد ستون‌های آهکی می‌باشد. در حد فاصل قوچان- مشهد نیز دو غر آبله و پرده رستم در نزدیک چناران وجود دارد. امام زاده روستای خسرویه، معماری صخره‌ای در روستای کلر، پارک شهر قوچان و موزه مردم شناسی از نقاط دیدنی این شهرستان‌اند.

مزار امامزاده سلطان ابراهیم در شهر کهنه قوچان

 سوابق تاریخی قوچان

آنچه از تاریخ کهن ایران نمایان است منطقه فعلی قوچان است که توسط دلیران پارسی متمدن گردیده و به تشکیل امپراتوری (( یوئه چری )) می انجامد ، جزو یکی از دولتهای مقتدر آن زمان بوده که نام دو هزار سال قبل آن (( آساآک )) یا (( آرسکا )) بوده و در طی دورانهای تاریخی مقر تمدن (( خبوشان )) نامیده  می شد که در حال حاضر از آن به نام (( قوچان قدیم )) یاد می شود . این منطقه نیمه کوهستانی با آب و هوای سرد و خشک که دارای زمستانهای طولانی و تابستانهای معتدل می باشد و وجود کوههای سر به فلک کشیده و تپه و وجود استعدادهای بالقوه کشاورزی ، معدنی ، صنایع دستی و … این سرزمین را متمایز کرده است .

جمعیت و تقسیمات اداری کشوری ( قوچان )

شهر مرکزی قوچان در 10 کیلومتری قوچان قدیم ( شهر عتیق ) واقع شده و فاصله آن تا مشهد حدود 130 کیلومتر و تا باجگیران ( مرز ایران و ترکمنستان ) 84 کیلومتر است و تا مرز کشور ترکمنستان ( عشق آباد ) 118 کیلومتر می باشد و دارای سه بخش مهم : بخش مرکزی – بخش قاروج – بخش باجگیران است . جمعیت شهر 75424 نفر و روستا 178944 نفر ، بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال 1375 می باشد . در حال حاضر جمعیت کل شهرستان قوچان 236664 نفر ، جمعیت شهری 96403 نفر و جمعیت روستایی 140261 نفر می باشد . وسعت قوچان حدودا 5234 کیلومترمربع می باشد .

نژاد ، تیره و زبان مردم قوچان

نژاد مردم قوچان مرتبط به همان آریائیها می باشد که قبل از اسلام به این منطقه مهاجرت کرده بودند و در ابتدا به زبان فارسی و سپس فارسی دری صحبت می کردند ، البته بعدا این اقوام در اثر حوادث تاریخی و حملات ترکها و مغولان از آن اصالت اولیه به در آمده و نتیجتا زبان مردم نیز متنوع گردید .

مهاجرت اکراد در اوایل قرن یازدهم هجری عامل دیگری در تنوع زبان و تیره بوده ، قابل ذکر است که مردم قوچان اصالت و بویژه زبان خود را حفظ کرده اند بعنوان مثال مرکز شهر و شهر عتیق ( شهر کهنه ) و روستاهای سه گنبد و داغیان و گزل آباد ، مایوان و استاد و … هم اکنون به زبان فارسی تکلم می کنند که خود بیانگر قدر زبان فارسی در این منطقه است .

گذشته از آن ترکهای مهاجر به این منطقه نیز زبان و نژاد خاص خود را دارند و از همه مهمتر وحدت این اقوام و یکپارچگی آنها در ایجاد فضایی امن و سالم در کنار تنوع زبان و نژاد و فرهنگ است و به قول رئیس جمهور محبوب : (( قوچان کلکسیون و تابلو زیبا از تنوع و تکثر فرهنگها در عین وحدت و یکپارچگی مدیون همان اصل اسلامیت و ایرانی بودن است که همه قومیتها و تنوع زبانها و نژادها را بهم پیوند داده است . ))

قابلیتها و استعدادهای کشاورزی و جغرافیایی قوچان

شهرستان قوچان بواسطه وجود ارتفاعات و دره های متعدد و چشمه های فراوان از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است و در هر حوضه گیاهان خاصی وجود دارد ، شقایق و لاله وحشی از گلهای فراوان کوهستانها و جلکه های قوچان است . گیاهانی با نامهای محلی مانند : چریش ، زیانی گزی و کنگر محلی در کوهستانهای قوچان فراوان و مورد استفاده است .

در کوههای شمالی قوچان خصوصا در منطقه حفاظت شده ، قوچ ، میش و بز کوهی یافت می شود. شهرستان قوچان بواسطه وجود ارتفاعات کوههای هزار مسجد ، آلاداغ ، شاه جهان در تابستان معتدل و در زمستان بسیار سرد است .

دره های کوههای این ناحیه پوشیده از نباتات مختلف بوده و برای دامداران محلی مطلوب است .

موقعیت کشاورزی قوچان بسیار مشهور بوده بطوریکه قوچان را خمیرخانه یا انبار گندم خراسان لقب داده بودند . در قوچان غلات بطور عمده  گندم ، جو ، ذرت ، عدس و گیاهانی از قبیل منداب ، کنجد و گرچک بخوبی بعمل می آید . قوچان دارای تاکستانهای بسیار است و باغاتی از غبیل زردآلو ،گوجه، شفتالو ، سیب و به در جای جای این شهر به وفور به چشم می خورد .

در این حوزه به منظور حفاظت باغات از سرمای زمستان معمولا تاکها را در پایان پاییز به زیر خاک می خوابانند و در اوایل بهار بمحض جوانه زدن از خاک خارج می نمایند و همانگونه که در نشریه عمرانی منطقه خراسان آمده است قوچان از نظر کشاورزی و حاصلخیزی و همچنین از لحاظ محصول غله در بین شهرهای شمال خراسان از همه معروفتر می باشد . وسعت کل زمینهای قابل کشت 266785 هکتار و وسعت کشت آبیش 157558 هکتار است . سطح کل مراتع 256615 جمعیت شاغل در بخش کشاورزی به کل جمعیت 41/5 درصد و نسبت سطح زیر کشت به مساحت کاربری اراضی 25 درصد دارای 45 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق ، 140 رشته قنات دایر و 116 چشمه سار و 23 رود فصلی و دائمی است . 95 درصد خاک از نوع شیرین و 5 درصد خاک شور است . پوشش طبیعی این ناحیه حدود 280/000 هکتار است که شامل 20 درصد مرتع و 3 درصد جنگل و درختهای ارس و 62 درصد زمینهای زراعتی است گندمهایی که در منطقه قوچان بعمل می آید عبارتند از انواع ارقام فرانسوی – الموت – بزستایا – کرج یک – روشن -  سبلان – سرداری که بیشتر در مناطق کوهپایه کشت می شود .

در قوچان غلات به صورت آبی و دیم کشت می شود و محصول آن از لحاظ کمیت و کیفیت قابل توجه است . شهرستان با تنوع کشت زراعی 29 نوع و تنوع باغات 17 نوع ، رتبه اول و دوم در کشت علوفه غلات ، سیب زمینی ، حبوبات و انگور و گردو را در استان داراست و در جمع تولید ردیف هفتم از شهرستانهای استان را دارد .

موقعیت جغرافیایی قوچان
قوچان یکی از شهرهای مرتفع شمال شرقی خراسان است،طول شرقی این شهر 58 درجه و30دقیقه عرض شمالی آن 37درجه و7دقیقه است.این شهر را ارتفاعات اصلی البرز که تاکنون هزار مسجدامتداد یافته وبارشته کوه دیگری تا شمال تبادکان ادامه دارد ،محصور کرده است.

کوههای معروف قوچان

کوههای معروف قوچان عبارتنداز:
آق کمر، سنجربیگ ، آسلمه ، علی بلاغ درشمال وهمچنین کوههای شاهداغی ، امام داغ‌. کوههای قوچان عموماً محل یلاق دامداران است ، در این کوهها (( گون )) که ازساقه کتیرا استخراج می شود به حد وفوریافت می شود ویکی از منابع درآمد مردم و روانه شدن محققان گیاهان دارویی به کوههای مذکور می باشد.
به دلیل وجود ارتفاعات هزارمسجد، آلاداغ وشاه جهان به سبب ریزش متوالی برف وباران ، منطقه قوچان دارای چشمه سارهای فراوان ورودخانه های محلی است ، مهمترین رودخانه قوچان رود اترک است که ازشرق قوچان یعنی ازحوزه آبریزلایه رویان ، یدک والهیان سرچشمه گرفته وپس از تلاقی به آبهای دروخانه یادگار، عمارت وبادخوردرنزدیکی قوچان دربستریتنگ جریان گرفته وپس ازگذشتن ازفاروج وشیروان ومشروب ساختن قسمت عمده ای از آبادیهای خود به سمت شمال بجنوردجاری می گردد وپس از مخلوط شدن با رودخانه های محلی وارد منطقه گرگان شده ومرزایران وترکمنستان را بعنوان مرزطبیعی تشکیل می دهد .این رودخانه در((چات)) به رودخانه دیگری موسوم به سومبارمی پیوندد وبا شیبی ملایم به دریای خزرمی ریزد.طول این رودخانه 500 کیلومتروعرض متوسط آن 20 متر می باشد درتابستان اغلب کم آب و دربیشترقسمتها خشک می باشد.

پل ساخته شده توسط آلمانی ها بر روی رودخانه اترک قوچان در سال 1318

رودخانه های قوچان

رودخانه هایی که از قوچان سرچشمه گرفته وبه شهرهای دیگر جاری می شوند وبا مصرف دیگر کشاورزی می رسند عبارتنداز:
1- اترک ، فرق ، رشوانلو
2- رود استاد وخسرویه ، داغیانی ، چری ، قره شاهوردی ورودخانه شارک ودوربادام که واردخاک ترکمنستان می شود.وجود همین رودخانه ها وکم آبی وخشکسالی روزافزون موجب می شود که درامر احداث سدهای خاکی وسدهای دیگر همت شود تا آب این سرمایة حیاتی منطقه ، ازدست کشاورزان محروم خارج نشود وبه مصرف بهینه منطقه برسد.

نقاط ییلاقی قوچان
قوچان باداشتن هوای معتدل وباغهای فراوان ازجمله شهرهای ییلاقی خراسان محسوب میشود.
ازاختصاصات این شهر نداشتن بیماریهای بومی است که این خود ناشی ازمعتدل بودن آب وهوای این منطقه است.

ییلاقات معروف قوچان درخارج از حوزه شهری عبارت است از:
خسرویه ـ قره شاهوردی ـ یوسفخان و …
دره شارک ـ دره دوربادام ـ دره شمخال و…

پوشش دره ودامنه ها
سراسردره های این منطقه پوشیده از گیاهان مختلف می باشد که برای دامداران محل مطلوبی است ، گیاهان دارویی این منطقه نیزعبارتند از : کتیرا ، درمنه ترکی ، شه تره ، ترنجبین که عرقیات گیاهی قوچان بهمین دلیل معروف ودارای خواص گوناگون است .

خاک
نوع خاک این منطقه زراعی است وازجنس رسی شنی ـ شنی رسی ـ هوموسی ودربعضی نقاط سیاه می باشد.
خاک نواحی کوهستانی شمال سیاه وازلحاظ کشاورزی بسیارمناسب است .

گیاهان روغنی قوچان
محصول نباتی روغنی قوچان درحال حاضر لوبیای به نام سویا، آفتابگردان ، گلرنگ وگلزاراست .

صادرات قوچان
هم اکنون مهمترین صادرات قوچان کشمش ، برگه زردآلو، شره انگورمی باشد که همه ساله دربسته های استاندارد شده به کشورهای خارجی صادر می گردد.

دامپروری قوچان
گله داری ودامپروری ازفعالیتهای مهم تولید مردم قوچان مخصوصاً ایل زعفرانلو وطوایف آن است.
کیفیت بالای لبنیات قوچان ( شیر ، ماست خشک و انواع ماست ، کشک ، دوغ ، کره ، پنیر، روغن زرد یا حیوانی و… ) حاصل توجه کشاورزان ودامداران این منطقه ومرهون مراتع سرسبز، گیاهان معطروخوشبوی کوهساران است که به مصرف تغذیه گوسفندان ودامهای منطقه می رسد وبدین لحاظ لبنیات قوچان بسیارمعروف است .


پرورش گوسفند کردی که مخلوطی از نژادهای کردی وگرگانی وبلوچی است درنواحی سرد سیرشمال خراسان بخصوص قوچان رایج است .
گوسفند کردی نژادی گوشتی است وازنظر پروارکردن اهمیت دارد واین مهم ازلبنیات گرفته تا فرآورده های دیگر دامی منطقه محتاج توجه بیشتر وسرمایه گذاری صنعتی دراین منطقه است .

صنایع دستی قوچان
ازنظر صنایع دستی درشهرقوچان صنعت پوستین دوزی ، نمد مالی وسفالگری رونق خاصی دارد ، گلیم بافی وچارقدوزی ( نوعی کفش ) ، ساغری ، گیوه و… هنوزمعمول ومتداول است وحیف وصد حیف که اگر بی توجهی ادامه یابد رو به اضمحلال می رود.


زنان روستایی این شهر اغلب قالی وقالیچه کردی که به اصطلاح محلی (( خرسک )) می گویند بطوریکه اخیراً تولید وفروش استاندارد با کیفیت مطلوب به مظورصادرات توسط کمیته صنایع جهاد کشاورزی وهمچنین توجهات ویژه کمیته امداد امام ((ره)) به بافندگان محروم رونق خاصی پیدا کرده وازنظر رده بندی درسطح استان جزوبالاترین نوع بافت ودرسطح کشورنیزشاخص می باشد.

  • متن بالا مربوط به سال 2008 است

کشتی با چوخه

کشتی چوخه یکی از انواع کشتی پهلوانی است که خصوصا در شمال خراسان رواج بسیاری دارد.

این کشتی به مناسبت های مختلفی نظیر جشن ها و گردهمایی های قومی برگزار می گردد.

در این کشتی حریفان آستین های پیراهن و پاچه های شلوارشان را اصطلاحا ور می مالانند و به صاف یکدیگر می روند.

به فرد پیروز در این هماوردها جوایزی ارزنده مانند یک راس گوسفند یا بز، وجه نقد، کله قند، لوازم خانگی و سایر کالاها اهداء می شود.

این کشتی امروزه در میان اهالی چناران، قوچان، کلات و درگز طرفداران بسیاری دارد و همچنین در سایر مناطق استان خراسان رضوی نظیر شهرستان فریمان گرفتن این نوع کشتی مرسوم است.

ازدواج عشایر

تنوع رنگ پوشاک، مسابقه ی کشتی، اسب دوانی، رقص چوب، نواختن ساز و دهل توسط عاشق ها و نیز رسومی که طی دو روز مراسم عروسی کردهای عشایر خراسان برگزار می گردد چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

برگزاری عروسی در میان عشایر منوط به پرداخت شیربها یا حق شیر به مادر عروس است.

عروسی دو شبانه روز به طول می انجامد.

شب اول را شب صلاح و مصلحت می نامند بنا بر این رسم اقوام سر منزل پدر داماد گرد می آیند و هریک انجام اموری را بر عهده می گیرند صبح روز بعد عده ای از جوانان رفته از میهمانان و هیزم چی ها استقبال می کنند.

از سایر آدابی که در این مراسم به جا آورده می شود، حنابندان، رقص چوب، اسب دوانی، نار زند که در آن برادر گفته ی داماد چند تکه قند را به داماد داده و داماد سعی می کند دو تکه قند را از روبرو به شانه های عروس بزند.

«پا زدن» که اصطلاحا به توقف عروس و پیاده شده او از اسب در برابر منزل داماد اطلاق می شود و پختن آبگوشت ودادن انعام به داماد از جمله رسوم مردم این منطقه است.

گله داری

سرزمین قوچان به سبب دارا بودن کوهستان های سرسبز و خرم نظیر شاه جهان، آق کمر، سنجربیک، پلته کاه، زیلان، گلول و غیره و بهره مندی از چراگاه های طبیعی بی نظیر، منطقه ای مناسب برای گله داری و دامداری به شمار می رود.

شغل منحصر عشایر در این مناطق دامداری است . دامداران علاوه بر استفاده از گوشت احشام از پوست دباغی شده ی آنان پوستین های گرم و زیبایی می دوزند.

همچنین از شیر دام ها فرآورده های لبنی بسیاری نیز نظیر کره ی محلی، روغن زرد، پنیر، دوغ، مسکه و ماست تولید می کنند که به مصرف اهالی منطقه می رسد.

بخشی نیز از این فرآورده ها به فروش می رسند تا از درآمد حاصله از فروش آنها، لوازم مورد نیازشان را خریداری کنند.

 موسیقی سنتی (ساز و دهل)

موسیقی نواحی در شمال خراسان برگرفته از باورها و اعتقادات قومیت های متفاوت در طول تاریخ بوده و می توان آن را در چهار نوع مقامی کرمانجی، مقامی ترکی، موسیقی فارسی بررسی و تحلیل کرد.

از میان این موسیقی تنها کرمانجی، ترکی و فارسی میان اهل قوچان رایج است.

نوازندگان موسیقی در قوچان را می توان بر اساس جایگاه و مرتبه ای که به لحاظ اجتماعی دارند به بخشی ها، عاشق ها و لوطی ها طبقه بندی کرد.

همچنین سازهای رایج در موسیقی مقامی این خطه شامل دوتار، کمانچه، قوشمه، نی، دهل و سرنا است.

از مقام های رایج در قوچان می توان به مقام لو، طرقه، اله مزار، هرای، امانه سوز، سردار عوض خان و رشید خان، نوایی، بیات گریلی، قره دلی و قره چه بایر اشاره کرد.

چارق دوزی

شاید ساخت پای افزارها یکی از قدیمی ترین مشاغلی باشد که آدمیان در طول تاریخ به آن پرداخته اند و «چارق دوزی» از جمله  آن مشاغلند که در یکی از غرفه های موزه به نمایش در آمده اند.

صنعتگران چارق دوز قوچانی در دوخت این گونه پای افزارها از چنان تبحری برخوردارند که شهرست شان در سراسر استان زبانزد است.

چارق ها انواع و اشکال گوناگونی دارند. رویه چارق ها از چرم طبیعی ساخته شده است و سطح آن را به وسیله ی نخ های الوان با نقوش ساده هندسی تزیین می کنند.

غالبا تحت این پاپوش ها را از چرم گاو میش یا چرخ ساغری می سازند که استحکام بیشتری دارند.

ابزار چارق دوز متنوع و با کاربری های خاص می باشند که از میان آنها می توان از قیچی، گزن، میخ کفاشی، چکش،سوزن های ویژه و نخ های الوان یاد کرد.

 گلیم بافی

در قوچان برای بافت گلیم عموما از دارهای افقی و عمودی استفاده می کنند. ابزار کار گلیم بافان قوچانی که عمدتا زنان می باشند مرکب اند از دفتین، کاره و قیچی.

در بافت گلیم معمولا از نخ پشمی استفاده می شود. نقوشی که گلیم باف قوچانی بر این زیر اندازها میافرینند بیشتر نقوش ساده هندسی و گاها حیوانی و گیاهی است که از تنوع رنگ بی نظیری برخوردار است.

یکی از غرفه ای موزه ی قوچان به نمایش کارگاهی عشایری اختصاص یافته است که در ان گلیم بافان هنرمند به بافت این زیر انداز زیبا سرگرم اند.

آهنگری

آهنگری یکی از مشاغل تاریخی در همین جوامع انسانی به شمار می رود. کشف فلز آهن و نحوه استفاده از آن انقلابی در سرنوشت انسان ها قلمداد شد.

آهنگر خانه ،مادر ساخت و تولید ابزار اولیه بشر محسوب می شدند. در این اماکن صنعتگر آهنگر انواع مصنوعات آهنی نظیری بیل، کلنگ، تیشه، میخ، گاو آهن، چهار شاخ، چاقو، زنجیر، چهار شاخ انبر و قیچی های گوناگون را می سازد.

ابزار و وسایلی که در آهنگری مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: انبر زغال بردار، انبر کج، انبردست، پتک، قلم، سندان سوهان، و کوره های سنتی که با استفاده از انبانی چرمی که تولیدکننده دم و بازدم است و باعث گداخته شدن زغال می شود کار می کند.

آداب و رسوم و هنر های یاد شده در این گزارش در موزه مردم شناسی قوچان با حضور نماد های متعدد همه ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند.

نمایی از بلوار طالقانی قوچان

نماد میدان آزادی قدیم قوچان

پل ساخته شده توسط آلمانی ها بر روی رودخانه اترک قوچان در سال 1318

سماوری در هفت تپه

 




«تاریخچه شهرداری»

شهرداری قوچان از قدیمی ترین شهرداری های استان واقع در خیابان امام زمان ضلع شمال شرق میدان ولیعصر می باشد.این شهرداری در سال 1304 تاسیس یافت و در حال حاضر از درجه 8 در بین شهرداری ها برخوردار می باشد.شهرداری قوچان در حال حاضر دارای دوسازمان اتوبوسرانی و آتش نشانی می باشد وامید است در آینده با پیگیری مسئولین این شهر،واحد پارکها و واحد تاکسیرانی به سازمان پارکها و سازمان تاکسیرانی تبدیل وضعیت شوند.

لیست شهرداران قوچان از بدو تاسیس تا کنون به شرح زیر می باشد.

هدایت الله زند شاهی  ،  منوچهر سلطان سلیمی  ،  تاج محمد بهادری  ،  عباسعلی احمد وزیری  ،  حسن پزشک  ،  سید حسن خسروی  ،  عبدالحیدر خوشکام  ،  حسین بهادری  ،  احسان الله بیانی  ،  سید بزرگ مهرتاش  ،  محمد جابانی  ،  حسن بهادری  ،  احمد حسنی  ،  صفدرفرهت  ،  ابوالقاسم سنگلکی  ،  عبدالرضا مهدیزاده حکاک  ،  سید حسن مرتضویان  ،  محمدرضاموحدی  ،  محسن رضایی آهن  ،  حسین شاهنوردی  ،  محمدرضاموحدی  ،  علی بلوچی  ،  محمود شجاعی سعادتقلی(سرپرست)   ،  محسن امیرکلالی  ،  محمود شجاعی سعادتقلی(سرپرست)   ،  ابوالفضل زنجانیان  ،  محمود شجاعی سعادتقلی (سرپرست)  ،  علی رضا خادم پیر  ،  محمود شجاعی سعادتقلی (سرپرست) ،  علی اصغر دانشگر ، محمدرضا دادرس محمد صالحی فرد وعباس کاظمی

«شهدای ترور شهرستان بعد از انقلاب اسلامی»

  1.علی غلامی

                       -مکان شهادت: .......... مسجد جامع

                       -تاریخ شهادت: .......... 30 دی ماه 1357

                       -عامل شهادت: .......... نیروهای نظامی رژیم پهلوی


  2.حسین کریمی

                       -مکان شهادت: .......... مسجد جامع

                       -تاریخ شهادت: .......... 30 دی ماه 1357

                       -عامل شهادت: .......... نیروهای نظامی رژیم پهلوی


3.غلامرضا و محمود داوودی:

                       -تاریخ شهادت: .......... 31 مرداد ماه 1360

                       -عامل شهادت: .......... منافقین


4.زین العابدین و براتعلی قشمشم:

                       -تاریخ شهادت: .......... 19 شهریور ماه 1360

                       -عامل شهادت: .......... منافقین


5.محمدعلی حسین زاده(جانباز):

                       -تاریخ جانبازی: .......... سال 1360


6.احمد آهنچیان:

                     -تاریخ ولادت: ............. 19 شهریور ماه 1316  

                     -تاریخ شهادت: .......... 29 آبان ماه 1360


7.غلامحسین موسویان:

                       -تاریخ شهادت: .......... 20 آبان ماه 1360


8.محمد ابراهیم عطاران:

                       -تاریخ شهادت: .......... 27 آبان ماه1360

«نمایندگان مجلس شوری اسلامی شهرستان از بعد از انقلاب اسلامی»

نماینده دور اول (1363-1359) : محمد تقی کمالی نیا


نماینده میاندوره اول و دوره ی دوم (1367-1360) :حجت الاسلام والمسلمین محمد اسماعیل شوشتری


نماینده دور سوم (1371-1367) و نماینده دوره پنجم و ششم(1383-1359) :محمد باقر ذاکری


نماینده دور چهارم (1375-1371) : حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ابراهیمی نژاد


نماینده دور هفتم (1383-1387) : حجت الاسلام و المسلمین حاجی عباسعلی رستمی ثانی


نماینده دور هشتم (1387-1388) و نهم و دهم (1399-1391) : هادی شوشتری


نماینده میاندور هشتم(1391-1388) : نصرالله کمالیان


_________________________

باتشکر از شما ;

اگر تصویر و یا مطالب بیشتری درباره قوچان دارید می توانید با استفاده از ارسال نظر های خود به ما در پایان همین مطلب و یا ارسال آثار خود به ایمیل Quchan.city@chmail.ir آنرا با ما و خوانندگان این پست به اشتراک بگذارید.

وبلاگ قوچانی سعی در این دارد تا خبر های قوچان منتشر و قوچان را بیشتر با مردم کشور و جهان آشنا نمایید گر چه این شهرستان سوابق تاریخی زیادی در کشور دارد.

quchani.blog.ir

_________________________

دیدگاه ها  (۲)

من از روز و روز برخی از صفحات وب و سایت ها برای خواندن مقالات یا بازدید می کنم
بررسی می کند، اما این وب سایت مقالات مبتنی بر ویژگی ها را فراهم می کند.
با عرض سلام و ادب و تشکر از مطالب جال و ریبای شما
خواهشمند است مطالب را به روز رسانی و در مورد روستای امام وردیخان و منطقه سلطان زیرابه نیز مطالب و عکس در سایت خود قرار دهید.   با تشکر
به مطلب شما رسیدگی شد و می توانید اطلاعات روستای نام برده شده را در لینک زیر مشاهده نمایید.

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی