خبرگزاری قوچانی

آخرین تحولات و خبرهای شهرستان قوچان
خبرگزاری قوچانی
آخرین تحولات و خبرهای شهرستان قوچان
این وبلاگ درحال بروزرسانی است. از شکیبایی شما همراهان گرامی سپاسگذاریم. (خبرگزاری قوچان)
کدخبر: 1252 | ۱۵:۴۵ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ | ۰ دیدگاه

فاروج - ایرنا - فرماندار فاروج گفت: علی رغم پیگیری های صورت گرفته برای خرید منزل 'آقانجفی قوچانی' در روستای خسرویه، مالک این بنا از فروش آن با شرایط اعلام شده امتناع می کند.

امان الله خدمتگزار روز چهارشنبه گفت: بنا بود پس از خرید این بنا، یادمان این عالم جلیل القدر در محل منزلش ساخته شود، اما با توجه به امتناع مالک از فروش آن، یادمان آقانجفی در محل دیگری ساخته خواهد شد.

وی از پیش بینی یک میلیارد ریال برای خریداری زمین دیگری در روستای خسرویه برای ساخت این یادمان خبر داد و گفت: عملیات اجرایی یادمان سیدمحمدحسن نجفی، معروف به آقانجفی قوچانی، امسال آغاز می شود و زمان پیش بینی شده برای اجرای آن دو سال است.

خدمتگزار افزود: برآورد اعتباری انجام شده برای اجرای طرح یادمان آقانجفی قوچانی بین سه تا پنج میلیارد ریال است.

در همایش بزرگداشت آقانجفی قوچانی که سال گذشته برگزار شد علاوه بر رونمایی از طرح جامع گردشگری روستای خسرویه، از طرح اولیه یادمان آقانجفی هم رونمایی شد. به گفته مسوولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در این مجموعه که یک فضای یادمانی خواهد بود، تندیس و تابلوهایی برای معرفی آقانجفی و نیز نقش برجسته سفال و آثار به جای مانده از وی به نمایش گذاشته می شود.

همایش ملی بزرگداشت آیت الله آقانجفی قوچانی 13 و 14 شهریور پارسال با مشارکت استان های خراسان شمالی و رضوی در محورهای دینی و حوزوی، ادبی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تاریخی و سیاسی در شهرهای بجنورد، فاروج و قوچان برگزار شد.

آیت الله سیدمحمدحسن نجفی، معروف به آقانجفی قوچانی، در سال 1295 هجری قمری در روستای خسرویه فاروج به دنیا آمد، در 13 سالگی به قوچان رفت و پس از سه سال تحصیل، پیاده از راه سبزوار و نیشابور به مشهد رفت و در مدرسه دو درب ادبیات و سطح را تا قوانین فراگرفت.

در سال 1313 در سن 20 سالگی همراه یکی از همدرسانش پیاده از راه کویر و طبس وارد یزد شد و از آنجا به اصفهان رفت و در مسجد عربون ساکن شد و در اصفهان منظومه حاج ملاهادی سبزواری را نزد آخوند کاشی، رسائل را از شیخ عبدالکریم گزی فرا گرفت و در دروس فقه و خارج آقانجفی جهانگیرخان قشقایی و آقانجفی اصفهانی حاضر شد.

پس از چهار سال توقف در اصفهان، پیاده راهی نجف شد و در حجره ای متروک در یکی از مدارس این شهر ساکن شد و به حوزه درس آخوند ملامحمدکاظم خراسانی راه یافت که سخت به استاد خود ارادت می ورزید به گونه ای که در جنبش مشروطیت و قیام آخوند و علمای نجف از طرفداران مشروطیت شد و حقایقی از جنبش روحانیت را در کتاب ˈسیاحت شرق خود آورده است.

آیت الله آقانجفی قوچانی در سن 30 سالگی به درجه اجتهاد رسید و شریعت اصفهانی و محمدباقر اصطهباناتی از استادان او بودند.

در آخرین روزهای توقف در نجف از فوت پدرش در قوچان آگاه شد و ناگزیر پس از 20 سال توقف در آن شهر در 1338 قمری به ایران بازگشت و برای زیارت به مشهد رفت و پس از توقفی کوتاه، به درخواست مردم قوچان در این شهر رحل اقامت افکند.

وی 25 سال از عمر خود را در مقام فقاهت و حاکمیت شرع در قوچان گذراند و به اداره حوزه علوم دینی پرداخت و سرانجام نهم اردیبهشت سال 1322 شمسی برابر با جمعه 26 ربیع الثانی 1363 هجری قمری در سن 68 سالگی در قوچان به دیار باقی شتافت.

ˈسیاحت شرق، سیاحت غرب، شرح دعای صباح، شرح رساله تفاحیه، حیات الاسلام فی احوال آیه الملک العلام و رساله عذر بدتر از گناه از جمله کتابهای منتشر شده آیت الله آقانجفی قوچانی هستند.

انتهای پیام / خبرگزاری قوچانی / کد خبر : 1252

ایمیل وبلاگ : Quchan.blog@chmail.ir
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۰ فروردين ۹۴ / ۱۵:۴۵

دیدگاه ها  (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی